Z mělnických vinic do skal a lesů Kokořínska

Literární toulky

Pojďte s námi do míst, která inspirovala takové osobnosti, jakými byli např. O. Wenzl, V. Dyk, K. H. Mácha, O. Suchý.

Město Mělník

Možno navštívit centrum města, náměstí Míru, Zámek Mělník či památník V. Dyka nad soutokem Labe s Vltavou.

Máchova cesta

Karel Hynek Mácha (1810-1836), jeden z největších českých básníků, byl milovníkem přírody a při své tvorbě čerpal inspiraci právě díky této vášni. Na jeho počest vznikla Máchova cesta, která prochází místy, kudy rád chodíval.

Cesta začíná na Chloumku, v lese u hřbitova s kostelem Nejsvětější Trojice. Prochází pěšinami napříč chloumeckým lesem k jeho konci s výhledem na obec Vysoká. Dále tzv. Liščí roklí do obce Lhotka a dále značka vede silnicí až k železničnímu přejezdu a vlakové zastávce.

Zde začíná Kokořínské údolí s pískovcovými útvary, usedlostmi bývalých mlýnů i původními chalupami. Stezka vede kolem bývalého mlýnu Štampach (jehož prostředí je velice oblíbené u filmařů), dále kolem bývalého mlýna Kroužek a po silnici k rybníku Harasov (v létě navštěvováno na koupaní, v zimě bruslení).

Prochází pak kolem studánky Ladčin pramen a dalšího bývalého mlýna Mlčeň až ke křižovatce u hospody U Grobiána. Dále kolem tůně Kačírek k centru údolí pod hradem. Toto místo nese název Kokořín Dolina (křižovatka tras, autobusová zastávka).

Za roubenkami v lokalitě zvané Hlučov návštěvník brzy dojde pod velmi známé skalní útvary Pokličky (na ně pouze cestou po schodech cca 10 minut).

Stezka pokračuje do vsi Vojtěchov, kolem tůně až k hospodě Na Ráji. Po silnici kolem koňské farmy Laka, strmým stoupáním do hloubi Houseckých vrchů, přes rozcestí Pod Drnclíkem a Pod Lipovým vrchem a se dojde do lokality Horní Houska. Samotný hrad Houska lze v letních měsících navštívit.

Od rozcestí pod Houskou cesta pokračuje silnicí přes vsi Kruh a Ždár (které se vyznačují roubenými stavbami - Žďár je vyhlášen vesnickou památkovou rezervací). Za Žďárem je již vidět typická silueta dvojvrcholu s hradem Bezděz. Lesními stezkami se dojde do obce, kde je možnost občerstvení či návštěva samotného hradu Bezděz. Krajina kolem Bezdězu byla nejsilnějším zdrojem inspirací K. H. Máchy k jeho nejznámějšímu dílu "Máj".

Závěrečný úsek Máchovy stezky sestupuje lesem do městečka Doksy, kde je významné rekreační centrum s vodní plochou - Máchovo jezero.

Zpět na Mělník se lze vrátit autobusem nebo vlakem.

Literární klub Pegas Mělník

Literární klub Pegas vznikl v Mělníku v roce 1987. Nyní má literární klub Pegas Mělník 51 členů (jak z Mělníka a celého regionu, tak z koutů Čech a Moravy). Členové na schůzkách hovoří o poezii, předčítají si básně a plánují další činnost. Spolupracují s dalšími literárními kluby, pořádají výstavy a předčítání.

Ubytování - stravování – parkování

Ubytování a stravování je zajištěno ve:

• městě Mělník,

• Kokořínském údolí

• obci Kokořín

• Šemanovicích

• (kompletní seznam v sekci StravováníUbytování)

Doprava

Způsob dopravy mezi cíli je:

• Vlak Mělník-Mšeno-Mladá Boleslav (o víkendech cyklovlak)

• Lokální autobusové spoje (linky PID)

• Pěšky

• Automobilem (parkování vždy na vyhrazených parkovištích)

• Na kole

Akce v regionu (dle aktuální sezóny)

Vhodné pro:

• Rodiny s dětmi, senioři, cyklisté, školní mládež, literáti